AdSenseBanner

Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2010

Ο Ελληνας που άλλαξε τον χάρτη του τουρισμού στην Ευρώπη....

Η πορεία αρχίζει από το Ipswich και ένα μικρό τουριστικό γραφείο στο οποίο μπαίνει ως συνέταιρος, το Greek Flight Club. O John Kent και στις 6 εταιρείες στις οποίες δραστηριοποιήθηκε, ως ιδιοκτήτης ή διευθυντικό στέλεχος, πέτυχε σε μικρό χρονικό διάστημα να δημιουργήσει υπεραξία, με αποτέλεσμα κάποιες να εξαγοραστούν και άλλες να μπουν στο χρηματιστήριο. Σίγουρα το ελληνικό πρότυπο της οικογενειακής επιχείρησης που μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά, του είναι άγνωστο. Και αναφέρει σε κάποια συνέντευξη: 'Η δημιουργικότητα και ο ζήλος, δημιουργώντας μια επιχείρηση, αφορά τα πρώτα 3-4 χρόνια της λειτουργίας της, μετά αρχίζει η ρουτίνα. Φυσικό επόμενο να μην μπορείς να αποδώσεις το ίδιο. Η επόμενη λογική κίνηση είναι να εκμεταλλευτείς το value που δημιούργησες και να την πουλήσεις, προχωρώντας σε κάτι νέο.'

Στο μικρό πρακτορείο του Ipswich λοιπόν, ασχολήθηκε αποκλειστικά με τους 60.000 έλληνες φοιτητές που σπούδαζαν στην Αγγλία και ταξίδευαν τακτικά στην Ελλάδα. Η πρωτοποριακή – για την εποχή- ιδέα να προσφέρει on-line εισιτήρια στους φοιτητές, που ήταν από τους πρώτους με πρόσβαση στο internet, αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχής. Μετά από δύο χρόνια αυτή η εταιρεία πουλήθηκε στη Manos Travel, στην οποία του ζητήθηκε να συνεχίσει την καριέρα του. Η απόφαση να παραιτηθεί μετά από μερικούς μήνες, του κόστισε ένα χρόνο ανεργίας. Η αναζήτηση εργασίας τον έφερε στο Λονδίνο και το γραφείο του Τάκη Σακαλή, κύπριου επιχειρηματία, τον οποίο περιγράφει ως τον πατριάρχη του ελληνικού και κυπριακού τουρισμού. Το μεγάλο άλμα όμως δεν είχε έρθει ακόμα. Μετά από ένα χρόνο – σχολείο δίπλα στον κ. Σακαλή, ήρθε η πρόταση από την Gemstone Travel, μια εταιρεία μέχρι τότε flight only που ήθελε να επεκταθεί και σε πακέτα διακοπών. Του ζητήθηκε λοιπόν να οργανώσει αυτό το τμήμα. Στα δυο χρόνια της παραμονής του, πετυχαίνει να την εκτινάξει στην πρώτη θέση του πίνακα fast track 1-100 (εταιρείες με μεγαλύτερη ανάπτυξη στην Αγγλία) στον τουρισμό και 16η στη γενική κατάταξη. Το μικρό γραφείο με το προσωπικό των 50 ατόμων, ανοίγει ακόμα δυο γραφεία και οι εργαζόμενοι φτάνουν τους 200. Ταυτόχρονα ο μισθός του από τις 2.000 λίρες ανεβαίνει στις 15.000.

Το άλμα στην Virgin

Τα επιτεύγματά του στην Gemstone προκάλεσαν το ενδιαφέρον της Virgin και προσωπικά του ιδιοκτήτη της – ίνδαλμα πολλών Άγγλων, Richard Branson. Μετά από τρεις μήνες διαπραγματεύσεων, ήρθε μια πρόταση που ήταν αδύνατον να απορρίψει: 300.000 λίρες το χρόνο και το 0,75% της Virgin.com. Μια εταιρεία κολοσσός και η πρόκληση της επιτυχίας ακόμα μεγαλύτερη. Μέσα σε οχτώ μήνες, το τμήμα που στήνει κάνει τζίρο 50 εκ. λίρες, αλλά ο Branson αποφασίζει να πουλήσει ένα κομμάτι στη Singapore. Η αναταραχή που δημιουργείται προκαλεί μαζικές αποχωρήσεις και ρήγμα στον ψυχισμό του Kent με την Virgin, έτσι αποφασίζει να σπάσει το δεσμευτικό πενταετές συμβόλαιο που είχε υπογράψει, και να παραιτηθεί. Οι προσπάθειες του δικηγόρου του να τον αποτρέψει να συγκρουστεί νομικά με έναν κολοσσό, δεν εισακούονται και η λύση έρχεται από τον ίδιο τον Branson που τον αποδεσμεύει, λέγοντας πως εκτιμά το επαγγελματικό θάρρος και θράσος του. Η αποχώρησή του συνοδεύεται από τις παραιτήσεις 80 στελεχών που αποφασίζουν να τον ακολουθήσουν στη νέα εταιρεία που πρόκειται να δημιουργήσει.

Είμαστε στο 2000 και Travel Bargains λέγεται ο επόμενος σταθμός αυτής της αξιοζήλευτης πορείας. Μια εταιρεία, που προσφέρει αυτό που ο John Kent ξέρει πολύ καλά: πακέτα διακοπών. Το τέλος της πρώτης χρονιάς έρχεται με τα γεγονότα της 11/9 και την κάμψη στον τουρισμό. Το τηλεφώνημα από έναν ιδιοκτήτη ξενοδοχείου πέντε αστέρων στην Κρήτη, που ήταν άδειο και ζητούσε βοήθεια, ήταν η αφορμή για μια αναλυτική έρευνα αγοράς και προτιμήσεων των Άγγλων τουριστών. Εκεί, διαπιστώνει πως το 90% προτιμά για τις διακοπές του, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, λόγω των διευκολύνσεων όπως π.χ. κουζίνα, αλλά και για οικονομικούς λόγους. Έτσι συλλαμβάνει μια πολύ έξυπνη ιδέα. Ο Αγγλικός νόμος προβλέπει μια πολύ ακριβή ασφάλεια για τις εταιρείες που παρέχουν πακέτα διακοπών, ανάλογα με τον αριθμό των ανθρώπων που μεταφέρουν – αυτό όμως δεν ισχύει αν το πακέτο “σπάσει” στα συστατικά του, δηλαδή μεταφορές, εισιτήρια, ξενοδοχεία και τιμολογηθεί ξεχωριστά. Οι συμφωνίες με τα ξενοδοχεία που ακολούθησαν, έδωσαν την δυνατότητα στην Travel Bargains να πουλάει δωμάτια ξενοδοχείων σε τιμές ίδιες με εκείνες των ενοικιαζόμενων.

Η Medhotels.com

Η τουριστική νοοτροπία των Άγγλων άρχισε να αλλάζει και η ίδρυση της Medhotels.com που ακολούθησε, ήρθε για να ολοκληρώσει το πλάνο. Οι αποκλειστικές συμφωνίες με πολλά ξενοδοχεία και η χαμηλή τιμολογιακή πολιτική, εκτόξευσαν τον τζίρο της από 10 εκ. λίρες τον πρώτο χρόνο σε 35 εκ. το δεύτερο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον της Barclays που αποφάσισε να επενδύσει. Τρεις μήνες μετά την είσοδο της Barclays, γίνεται κρούση εξαγοράς της Medhotels.com από την lastminute.com για 35 εκ. λίρες. Αξίζει να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη εταιρεία, έχει παραρτήματα σε 14 χώρες και 2.500 υπαλλήλους, με τζίρο 4 δισ. το χρόνο. O John Kent παίζει καθοριστικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις που ακολουθούν και η συμφωνία ολοκληρώνεται μέσα στο 2003 με τον ίδιο να αναλαμβάνει πλέον, τη θέση του managing director στη lastminute.com. Μετά από δυο χρόνια και αυτή εξαγοράστηκε με τη σειρά της από την αμερικανική Travelocity, για 1,1 δισ. δολάρια.

Η Youtravel.com

Η youtravel.com λοιπόν ασχολείται αποκλειστικά με ξενοδοχεία resort σε όλη τη μεσόγειο ακολουθώντας το μοντέλο της medhotels, με κυρίαρχους προορισμούς την Ισπανία, την Αίγυπτο που σημειώνει τεράστια ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και μετά την Ελλάδα και την Τουρκία. Αυτό το μοντέλο για να πετύχει, προϋποθέτει αεροπορική σύνδεση με πολλές και συχνές πτήσεις. Στην Ελλάδα αυτό είναι εφικτό μόνο για τους τέσσερις κλασικούς προορισμούς (Κρήτη, Ρόδος, Κως, Κέρκυρα). Η youtravel.com επίσης καινοτομεί προσφέροντας υπηρεσίες υποστήριξης 24/7 ανεξαρτήτως προορισμού, εξυπηρετώντας τους πελάτες της σε οποιοδήποτε πρόβλημα παρουσιαστεί (overbookings κλπ), κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον ταξιδιώτη. Αποτέλεσμα; τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διακίνησε 300.000 τουρίστες με τζίρο στα 70 εκ. ευρώ.

Δημιουργία αλυσίδας ξενοδοχείων 'Aquis Hotels & Resorts'

Μάιος του 2008, μια υπερπολυτελής θαλαμηγός ξεκινά από τον Φλοίσβο για τριήμερη κρουαζιέρα στα νησιά του Αργοσαρωνικού. Σε αυτήν επιβαίνει μεταξύ άλλων και ένας υψηλός προσκεκλημένος, ο οποίος έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Αντικρίζοντας το πρώτο Ελληνικό νησί, το Αγκίστρι, ενθουσιάζεται και ρωτά τον Έλληνα φίλο του που τον συνόδευε στην κρουαζιέρα αν το πουλάνε.

Ο Έλληνας φίλος του, του εξηγεί ότι κάτι τέτοιο αποκλείεται, γιατί στην Ελλάδα δεν συνηθίζεται να πουλάνε νησιά μαζί με τους κατοίκους τους. Η αυτού εξοχότης σεϊχης Tahnoon Bin Saeed Al Nahayan όμως δεν έχει συνηθίσει να του λένε < όχι >. Ο λόγος κάτι παραπάνω από προφανής, μια και η οικογενειά του ελέγχει το εμιράτο του Αμπου Ντάμπι, το πλουσιότερο εμιράτο του Περσικού Κόλπου, στο οποίο εδρεύει και η κυβέρνηση των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Οι δύο εταιρίες επενδύσεων, η Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) και η Abu Dhabi Investment Company (ADIC), που ελέγχει μαζί με τα 23 ξαδέλφια του έχουν υπενδεδυμένα κεφάλαια σε ολόκληρο τον κόσμο που αγγίζουν τα 800 δις δολάρια.

Απογοητευμένος που δεν μπόρεσε να αγοράσει το πευκόφυτο νησάκι του Σαρωνικού με το παράξενο όνομα, το ίδιο βράδυ ακούει τον Έλληνα φίλο του να του εξηγεί τα σχέδια του για την δημιουργία μιας νέας αλυσίδας ξενοδοχείων all inclusive. Χωρίς πολλά λόγια ο σεϊχης του ανακοινώνει ότι ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο εγχείρημα του. Η ευκαιρία μεγάλη και τα χρήματα ακόμη περισσότερα.

Έτσι στήνεται η αλυσίδα ξενοδοχείων και σε λιγότερο από ένα χρόνο με ένα μπαράζ εξαγορών πρωτόγνωρο για την Ελληνική τουριστική αγορά παίρνει υπό τον έλεγχο της 10 ξενοδοχεία με δυναμικότητα 7.600 κρεβατιών. Στόχος, όπως εξηγεί ο δαιμόνιος Έλληνας, κ.Γιάννης Κεντ, συνιδιοκτήτης της , είναι το επόμενο διάστημα να περάσουν στον έλεγχό τους ακόμα 40 ξενοδοχεία στην Ελλάδα, στην Τουρκία και στην Αίγυπτο, δημιουργώντας την ισχυρότερη αλυσίδα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Παράλληλα, με την ανάπτυξη, ο όμιλος <τρέχει> επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 39 εκ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των μονάδων του. Ο Γιάννης Κεντ παίρνει συνήθως παλαιά ξενοδοχεία και τα ανακαινίζει εκ βάθρων, προσφέροντας στην πελατεία του ένα εντελώς νέο προϊόν. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι στην Ελλάδα και γενικότερα στην Ευρώπη το μοντέλο του All Inclusive είναι συνυφασμένο με τη χαμηλή ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τον πελάτη. Η διαφοροποίηση του από τον ανταγωνισμό είναι ότι τα ξενοδοχεία του προσφέρουν στους πελάτες υπηρεσίες πεντάστερου ξενοδοχείου, όπως για παράδειγμα εστιατόρια sushi, οργανωμένα spa, δωρεάν πρόσβαση στο Internet σε όλους τους χώρους.

Στα αμέσως επόμενα σχέδια του, πέρα από την ανάπτυξη της αλυσίδας των είναι η δημιουργία μιας νέας αλυσίδας ξενοδοχείων πολυτελείας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, αλλά και αλυσίδες ξενοδοχείων για ομάδες ταξιδιωτών με ιδιαίτερες προτιμήσεις και ενδιαφέροντα.

Χρησιμές πληροφορίες για τον John Kent:

Προσωπική σελίδα John Kent στο διαδίκτυο:
http://www.johnkent.com/

To profile του John Kent στο Facebook:
http://www.facebook.com/yanniskent

To profile του John Kent στο Linked In:
http://uk.linkedin.com/in/johnkent1

To blog του John Kent:
http://johnkent.blogspot.com/

Συνέντευξη με τον Νίκο Χατζηνικολάου:
http://www.johnkent.com/UserFiles/File/191635_Yiannis_Kent_Interview_to_the_radio_talk_show_of_Nikos_Chatzinikolaou_at_Realfm.mp3

Πήγή: Εφημερίδα 'Πρώτο Θέμα', 'Real FM', 'John Kent Site', 'Presscode.gr'

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails