AdSenseBanner

Δευτέρα 10 Μαΐου 2010

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ηγέτης




Συγκρατημένα αισιόδοξος εμφανίζεται ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO) κ. Taleb Rifai για την εξέλιξη της παγκόσμιας τουριστικής κίνησης, ο οποίος προβλέπει ότι οι αφίξεις των τουριστών διεθνώς θα αυξηθούν μεταξύ 3% και 4% το 2010.

«Όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, η ζήτηση, που μετά από μία περίοδο ύφεσης αναζητά διεξόδους, είναι πιθανόν να ενισχύσει την επάνοδο του διεθνούς τουρισμού» δηλώνει, αλλά προειδοποιεί ότι το 2010 θα είναι ένα έτος προκλήσεων και αβεβαιοτήτων.

Ο ελληνικός τουρισμός, θεωρεί ο κ. Rifai, ότι δέχτηκε πλήγμα εξαιτίας της μεγάλης εξάρτησής του από τη βρετανική αγορά.

Επιπλέον, ο γενικός γραμματέας του ΠΟΤ, που έχει διατελέσει υπουργός Τουρισμού και Αρχαιοτήτων στην Ιορδανία, υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση και η τουριστική βιομηχανία θα πρέπει να δράσουν ώστε να διατηρήσουν την απασχόληση στον κλάδο και να συνεχίσουν να παρακολουθούν από κοντά τις τάσεις της αγοράς.

Όμως, εκτιμά ότι «η Ελλάδα έχει επίσης τη δυνατότητα να γίνει ηγέτης στον κλάδο της κρουαζιέρας, εάν ο κλάδος αυτός απελευθερωθεί και προωθηθεί κατάλληλα. Αυτή η διαφοροποίηση είναι σημαντική για έναν τουριστικό κλάδο, όπως είναι αυτός στην Ελλάδα, που δίνει μεγάλη έμφαση στην εποχικότητα» τονίζει.

Ο παγκόσμιος τουρισμός έχει επηρεαστεί αρνητικά από την οικονομική κρίση. Ορισμένοι πιστεύουν ότι τα χειρότερα έχουν περάσει και αναμένουν μικρή αύξηση στη ζήτηση, ενώ άλλοι θεωρούν ότι η κατάσταση μπορεί να χειροτερέψει.

Ποιες είναι οι δικές σας προβλέψεις για τη φετινή χρονιά, αλλά και για τις επόμενες;
Οι γενικοί οικονομικοί δείκτες για το 2010 δείχνουν ότι υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς βγαίνουμε από την χειρότερη οικονομική κρίση στην ιστορία. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτίμησε πρόσφατα ότι αν και εύθραυστη, η παγκόσμια ανάκαμψη είναι σημαντικά ταχύτερη από ότι αναμενόταν.

Την ίδια ώρα, η επιχειρηματική και καταναλωτική εμπιστοσύνη, που είναι κρίσιμα για την υγεία του τουριστικού κλάδου, έχουν επίσης ενισχυθεί, ενώ τα επιτόκια και ο πληθωρισμός αναμένεται ότι θα παραμείνουν χαμηλά.

Αυτά αποτελούν καλά νέα για τον τουρισμό, που έχει επηρεαστεί αρνητικά από την οικονομική κρίση. Μάλιστα, το πιο πρόσφατο Βαρόμετρο για τον παγκόσμιο τουρισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO), που καταγράφει τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη του τουρισμού, έδειξε ότι η ανάπτυξη επέστρεψε το τελευταίο τρίμηνο του 2009 μετά από 14 μήνες αρνητικών αποτελεσμάτων.

Έναντι των θετικών αυτών ενδείξεων και της πρόσφατης ανάκαμψης του παγκόσμιου τουρισμού, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού προβλέπει ότι οι αφίξεις των τουριστών διεθνώς θα αυξηθούν μεταξύ 3% και 4% το 2010.

Όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, η ζήτηση, που μετά από μία περίοδο ύφεσης αναζητά διεξόδους, είναι πιθανόν να ενισχύσει την επάνοδο του διεθνούς τουρισμού.

Μιλώντας γενικά, νομίζετε ότι η οικονομική κρίση πλησιάζει προς το τέλος ή η παγκόσμια οικονομία κατευθύνεται προς μια βαθύτερη ύφεση; Αν έτσι έχουν τα πράγματα, πώς θα επηρεαστεί ο τουρισμός;
Αν και οι ενδείξεις δείχνουν ότι έχουν βελτιωθεί οι παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές για το 2010 και αργότερα, υπάρχουν ακόμη αβεβαιότητες ως προς την ανάπτυξη και πιο σημαντικά, ως προς το περιβάλλον που λειτουργεί ο τουρισμός.

Η ανεργία προβλέπεται ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται, ενώ η οικονομική ανάπτυξη είναι ακόμη εύθραυστη σε σημαντικές τουριστικές αγορές και οι προϋπολογισμοί σε πολλά νοικοκυριά και επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν επιπλέον πιέσεις από τις πιθανές αυξήσεις στους φόρους ως αποτέλεσμα των αυξανόμενων δημοσιονομικών ελλειμμάτων.

Οι τιμές του πετρελαίου αναμένεται ότι θα παραμείνουν ευμετάβλητες κατά το 2010, ενώ απειλές κατά της ασφάλειας καθώς και η πιθανότητα να αυξηθούν οι δυσκολίες και το κόστος εξαιτίας αυτών, αποτελούν επιπλέον προκλήσεις για τους ταξιδιώτες.

Όμως, παρότι δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το 2010 θα αποτελέσει ένα έτος με επιχειρηματικό περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις για τον τουρισμό, οι αφίξεις των τουριστών διεθνώς και τα τουριστικά έσοδα αναμένεται ότι θα αυξηθούν.

Καθώς η παγκόσμια κοινότητα έρχεται κοντά προκειμένου να γίνει το 2010 ένα έτος «αλλαγής», δεν μπορεί να παραβλέψει τη συμβολή του τουριστικού κλάδου στις προσπάθειες αντιμετώπισης της κρίσης μέσω της δημιουργίας θέσεων εργασίας, της ενίσχυσης του εμπορίου και της προώθησης της ανάπτυξης.

Ποιες τάσεις θα επικρατήσουν στον τουρισμό, τόσο των διακοπών όσο και τον επαγγελματικό;
Μία από τις τάσεις, που επικράτησαν το 2009 ήταν οι φτωχές επιδόσεις της αγοράς επαγγελματικού τουρισμού, που οδήγησε στην κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων για διακεκριμένες αεροπορικές θέσεις και της αγοράς πολυτελών ξενοδοχείων.

Η ζήτηση για κατηγορίες, όπως είναι τα συνέδρια και τα ταξίδια κινήτρων, έκαναν βουτιά σε ορισμένες χώρες, επειδή οι εταιρείες δίσταζαν εν μέρει να δώσουν την εντύπωση ότι ξοδεύουν σε τέτοια θέματα εν μέσω ύφεσης, την ώρα που τόσοι άνθρωποι έχαναν τη δουλειά τους.

Καθώς ο επαγγελματικός τουρισμός στηρίζεται στην επιχειρηματική ανάπτυξη και είναι έτσι άμεσα συνδεδεμένος με την υγεία της διεθνούς οικονομίας, είναι δύσκολο να προβλεφτεί με βεβαιότητα αν η τάση αυτή θα συνεχιστεί και το 2010.

Εν τούτοις, με την επιχειρηματική εμπιστοσύνη σε άνοδο ο επαγγελματικός τουρισμός είναι πιθανόν να αυξηθεί, επηρεάζοντας θετικά και τις σχετικές υπηρεσίες.

Όσον αφορά στον τουρισμό διακοπών οι τουρίστες ταξίδεψαν κατά τη διάρκεια του 2009 πιο κοντά στο σπίτι τους, εξέλιξη που οδήγησε σε αύξηση του εγχώριου τουρισμού σε αρκετούς προορισμούς.

Αυτό συνέβη σε αρκετές περιπτώσεις με τη στήριξη ορισμένων κυβερνητικών μέτρων, που αποσκοπούσαν στην ενίσχυση της τάσης αυτής. Ένα μέτρο, που συνέβαλε στην μερική συγκράτηση της πτώσης στον διεθνή τουρισμό. Οι μακρινοί προορισμοί επηρεάστηκαν περισσότερο από τους κοντινούς και οι ταξιδιώτες προτίμησαν να κάνουν συντομότερες διακοπές.

Η εξάρτηση από την αγγλική αγορά
Ποιες χώρες στην Ευρώπη βλέπετε να ανακάμπτουν από την οικονομική κρίση; Ποια η πορεία της Ελλάδας;

Η Ευρώπη είναι μια από τις περιοχές, που δέχτηκαν ισχυρό πλήγμα από την οικονομική κριση, αλλά η κατάσταση σταθεροποιείται. Ως μια ενιαία περιοχή η Ευρώπη αναμένεται να καταγράψει αύξηση των διεθνών αφίξεων τουριστών το 2010, αν και αυτή αναμένεται να είναι μέτρια.

Οι αριθμοί από το 2009 επιβεβαίωσαν μια γενική βελτίωση, η οποία συγκεντρώθηκε κυρίως στην νότια και μεσογειακή Ευρώπη και στη Δυτική Ευρώπη, όπου οι πρόσφατοι αριθμοί δείχνουν ότι η πτώση έχει σταματήσει το τελευταίο τρίμηνο του 2009. Αντίθετα, οι αφίξεις συνέχισαν την πτωτική τους πορεία στη βόρεια Ευρώπη καθώς και στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη.

Δεν αποτελεί έκπληξη ότι εντός των περιοχών αυτών υπάρχουν χώρες, που κινούνται αντίθετα προς την κυρίαρχη τάση. Η Ελλάδα, για παράδειγμα, δέχτηκε πλήγμα εξαιτίας της μεγάλης εξάρτησης από την βρετανική αγορά και έτσι υπέφερε από τις επιπτώσεις μιας αδύναμης ιστορικά αγγλικής λίρας.

Τι θα προτείνατε ότι πρέπει να κάνει η Ελλάδα ώστε να στηρίξει τον τουριστικό κλάδο για να ξεπεράσει τις αρνητικές επιπτώσεις της κρίσης; Ποια μακροπρόθεσμη στρατηγική νομίζετε ότι είναι πιο κατάλληλη;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού έχει συντάξει ένα «Οδικό Χάρτη για την Ανάκαμψη», όπου παρουσιάζονται κατευθύνσεις για να δούμε τον κλάδο του τουρισμού να ξεπερνά την οικονομική κρίση και πέρα από αυτήν. Είναι ένα μήνυμα προς τους αρχηγούς των κρατών ότι η στήριξη του τουρισμού σημαίνει στήριξη για την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας.

Ακολουθώντας τις προτάσεις του Οδικού Χάρτη η Ελλάδα θα πρέπει να συνεχίσει να στηρίζει τον τουριστικό της κλάδο και να αναγνωρίζει τον ρόλο του στην οικονομική ανάκαμψη. Η κυβέρνηση και η τουριστική βιομηχανία θα πρέπει να δράσουν ώστε να διατηρήσουν την απασχόληση στον κλάδο και να συνεχίσουν να παρακολουθούν από κοντά τις τάσεις της αγοράς.

Η έγκαιρη αντίδραση σε μια ταχέως μεταβαλλόμενη κατάσταση επιτρέπει την ομαλή ανταπόκριση, αυξάνοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και διατηρώντας την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

Ταυτόχρονα, ο τουρισμός και τα ταξίδια θα πρέπει να είναι στο επίκεντρο των εθνικών προγραμμάτων κινήτρων και τα όποια εμπόδια εμποδίζουν τα ταξίδια, πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά. Τέλος, θα πρέπει να προωθηθούν οι πράσινες επενδύσεις στον τουρισμό και ο τουρισμός να ενταχθεί σε όλες τις πράσινες οικονομικές στρατηγικές.

Φαντάζομαι ότι έχετε μια εικόνα του ελληνικού τουρισμού; Ποια είναι κατά την άποψή σας τα κυριότερα χαρακτηριστικά του και πώς θα τον αξιολογούσατε;
Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του ελληνικού τουρισμού παραμένουν ακόμη ο ήλιος, η θάλασσα και η άμμος στην ελληνική ενδοχώρα και τα νησιά. Παρόλα αυτά η τουριστική προβολή διέρχεται μια σημαντική αλλαγή, καθώς τα city-breaks και ο τουρισμός των συνεδρίων προωθούνται μαζί με τον τουρισμό της φύσης και του πολιτισμού, καθώς και τα χειμερινά τουριστικά θέρετρα.

Η Ελλάδα έχει επίσης τη δυνατότητα να γίνει ηγέτης στον κλάδο της κρουαζιέρας, εάν ο κλάδος αυτός απελευθερωθεί και προωθηθεί κατάλληλα. Αυτή η διαφοροποίηση είναι σημαντική για έναν τουριστικό κλάδο, όπως είναι αυτός στην Ελλάδα, που δίνει μεγάλη έμφαση στην εποχικότητα.

Ο πλούτος της Ελλάδας σε οικολογικούς πόρους καθώς και τα ισχυρά σημεία πολιτισμού και οι αρχαιολογικοί χώροι προσελκύσουν σήμερα πάνω από 15 εκατ. τουρίστες κάθε χρόνο.

Ποια είναι τα στοιχεία, που καθιστούν έναν προορισμό ελκυστικό με δεδομένη την οικονομική κρίση;
Σε μια εποχή οικονομικών δυσκολιών, οι προορισμοί, που προσφέρουν στον επισκέπτη αξία για τα χρήματά του είναι ελκυστικοί. Η βελτιωμένη και αυξημένη τουριστική προβολή οδηγεί επίσης σε σημαντικά οφέλη.

Αναγνωρίζοντας το γεγονός αυτό, η Ελλάδα αύξησε τον διαφημιστικό της προϋπολογισμό κατά 50% για τη διαφημιστική της προβολή στο εξωτερικό το 2009. Η Ελλάδα σχεδιάζει φέτος μια πιο στοχευμένη διαφημιστική εκστρατεία, χρησιμοποιώντας περισσότερο το διαδίκτυο και τα κοινωνικά μίντια παρά τις παραδοσιακές τακτικές διαφημιστικές δράσεις.

Είναι σημαντικό οι στρατηγικές μάρκετινγκ να αποφεύγουν την εξάρτηση από μία τουριστική δραστηριότητα ή δραστηριότητες για να ενθαρρύνουν ένα ευρύτερο φάσμα επισκεπτών.

Η αρνητική δημοσιότητα
Η Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρές δημοσιονομικές δυσκολίες. Με δοδομένο ότι τελευταία η Ελλάδα παρουσιάζεται στον διεθνή Τύπο ως το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης θεωρείτε ότι η εξέλιξη αυτή θα επηρεάσει αρνητικά τον τουρισμό της;
Η Ελλάδα αποτελεί έναν υπέροχο τουριστικό προορισμό και έχει πολλά να προσφέρει τόσο στον ταξιδιώτη, που πηγαίνει για διακοπές όσο και σε αυτόν που ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους. Ελπίζω ότι η όποια αρνητική δημοσιότητα σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας δεν θα αποτρέψει διεθνείς τουρίστες από το να επισκεφτούν την χώρα.

Πώς θα μπορούσε η Ελλάδα, όντας μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ανταγωνιστεί τις γειτονικές της χώρες, με δεδομένο ότι οι τελευταίες έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στην προσφορά καλύτερων τιμών, που προσελκύουν τους τουρίστες αυτές τις δύσκολες μέρες της οικονομικής κρίσης;
Στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού θα ενθαρρύναμε την Ελλάδα να συνεχίσει να ακολουθεί τις συστάσεις, που περιλαμβάνονται στον Οδικό Χάρτη για την Ανάκαμψη.

Εκδώσαμε πρόσφατα την πρώτη έκθεση για την εφαρμογή του Οδικού Χάρτη για την Ανάκαμψη και είμαστε ικανοποιημένοι, βλέποντας ότι η Ελλάδα έχει εφαρμόσει πολλές από τις προτάσεις μας.

Παραδείγματα περιλαμβάνουν, τη μετατροπή του εποχιακού επιδόματος ανεργίας σε επίδομα εργασίας, η αναδιαμόρφωση των αεροδρομίων κατά την τουριστική περίοδο, η εγκατάσταση συστημάτων wi-fi στα αεροδρόμια, σε σημεία μεγάλης τουριστικής συγκέντρωσης και σε αρχαιολογικούς χώρους.

Ανάμεσα στα παραδείγματα περιλαμβάνεται η πιο εύκολη πρόσβαση των Κινέζων στην απόκτηση βίζας ως μέρος ενός σχεδιασμού για την επανεξέταση των παραγόντων, που εμποδίζουν τα ταξίδια, αλλά και η παροχή αρχικών κεφαλαίων με πλήρως επιχορηγούμενο επιτόκιο σε τουριστικές εταιρείες.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού θα συνεχίζει να στηρίζει τα μέλη του κατά τις δύσκολες αυτές εποχές. Η Ελλάδα είναι ένα πολύ δραστήριο μέλος του Οργανισμού μας, παρακολουθώντας και συμμετέχοντας σε όλες τις συναντήσεις σε τακτική βάση. Η Ελλάδα είναι μέλος της Επιτροπής για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του Τουρισμού και προεδρεύει της επιτροπής για την περίοδο 2007-2011.


Εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής υπάρχει ο φόβος ότι μερικοί τουριστικοί προορισμοί στη Μεσόγειο μπορεί να γίνουν λιγότερο δημοφιλείς. Τι νομίζετε ότι θα πρέπει να κάνουν οι χώρες αυτές προκειμένου να αποφύγουν μια τέτοια εξέλιξη;
Ενώ η κλιματική αλλαγή μας απασχολεί όλους, είναι αλήθεια ότι κάποιοι δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, όπως είναι οι παραλιακές περιοχές, είναι εξαιρετικά ευάλωτοι.

Μελέτες δείχνουν ότι είναι πιθανή η στροφή σε πιο ελκυστικές καιρικές συνθήκες για τουρισμό σε υψηλότερα μήκη και πλάτη, αν επιτραπεί να συνεχιστεί η κλιματική αλλαγή. Οι συνέπειες για την ανταγωνιστικότητα σε ορισμένους προορισμούς είναι συνεπώς μεγάλες και η τουριστική κοινότητα πρέπει να δράσει για να αποφύγει αλλαγές στην ποιότητα των προορισμών, που εξαρτώνται από τις κλιματικές συνθήκες.

Είναι κρίσιμο η τουριστική κοινότητα να συνεχίσει να αγωνίζεται για την ουδετερότητα του άνθρακα και να ικανοποιηθούν οι δεσμεύσεις, που έχουν συμφωνηθεί στο πλαίσιο της συνθήκης για την κλιματική αλλαγή των Ηνωμένων Εθνών.

Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει κίνητρα προσαρμογής, ουσιατική οικονομική στήριξη και χαμηλού κόστους μεταφορά τεχνολογίας στις φτωχότερες οικονομίες.

Ο τουρισμός μπορεί να είναι ένας ηγετικός παράγοντας αλλαγής στη μετάβαση στην πράσινη οικονομία, ενθαρρύνοντας και παρέχοντας απασχόληση σε βιώσιμες δραστηριότητες. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού είναι υπέρ των πράσινων υποδομών στον τουρισμό και της βιώσιμης ανάπτυξης ενώ αναγνωρίζει την ιδιαίτερα ευάλωτη θέση πολλών παραλιακών περιοχών στη Μεσόγειο.

Πέρυσι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού συνδιοργάνωσε το σεμινάριο «Παραλιακός Τουρισμός στη Μεσόγειο: Προσαρμόζοντας στην κλιματική αλλαγή» για να αναπτύξει μακροπρόθεσμες λύσεις σε αυτά τα δυνητικά μακροπρόθεσμα προβλήματα.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τον τουρισμό μακροπρόθεσμα; Ποια θα είναι τα βασικά του χαρακτηριστικά;
Παρότι οι προοπτικές έχουν βελτιωθεί, το 2010 θα παραμείνει ένα απαιτητικό έτος και είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις για αργότερα. Παρόλα αυτά, ο τουρισμός έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι είναι μια ευπροσάρμοστη βιομηχανία και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα βγει από την τωρινή οικονομική κρίση.

Μπορούμε να δούμε την κρίση ως μια ευκαιρία για να ενωθεί ο παγκόσμιος τουρισμός και να μιλήσει με μια κοινή φωνή εξασφαλίζοντας ότι οι διεθνείς πολιτικές θα στηρίξουν τον βιώσιμο τουρισμό. Ο τουρισμός αυτή τη στιγμή δεν χαίρει την αναγνώριση, που του αξίζει στο πλαίσιο της οικονομικής του συμβολής σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η πιο πιεστική ίσως ανησυχία αυτή τη στιγμή είναι η ανεργία, αλλά ο τουρισμός είναι ένας σημαντικός καταλύτης στη δημιουργία θέσεων εργασίας, και ειδικά για τους νέους και τις γυναίκες.

Μόνο όταν ο παγκόσμιος τουρισμός αναγνωριστεί για τον μεταμορφωτικό του χαρακτήρα θα αναδειχτούν όλες του οι δυνατότητες όσον αφορά στη δημιουργία θέσεων εργασίας, την εξάλειψη της φτώχειας και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Πηγή : Ροδιακή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails