AdSenseBanner

Τρίτη 20 Απριλίου 2010

Aegean – Olympic Air: Σκόνη... γίνονται €1 εκατ. τη μέρα

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Περί το ένα εκατομμύριο ευρώ απώλειες σε έσοδα μετρούν καθημερινά οι δύο υπό συγχώνευση εγχώριες αεροπορικές εταιρείες Aegean Airlines και Olympic Air, που εξαιτίας του νέφους από την έκρηξη του ηφαιστείου “Eyjafjallajoekull” της Ισλανδίας έχουν προχωρήσει στην ακύρωση πολυάριθμων δρομολογίων τους προς χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.

Ειδικότερα, σε ημερήσια βάση, η Aegean χάνει περίπου 550.000-600.000 ευρώ, δεδομένου ότι το 60% των πτήσεών του δικτύου της προς το εξωτερικό δεν πραγματοποιείται. Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες η Aegean ακύρωσε τις πτήσεις προς Λονδίνο, Φρανκφούρτη, Μιλάνο, Μόναχο, Ντίσελντορφ, Στουγάρδη, Βερολίνο και Βρυξέλλες.

Για την Olympic Air τα διαφυγόντα έσοδα, της τάξης των 350.000 ευρώ, είναι ελαφρώς μικρότερα καθώς η αεροπορική του ομίλου MIG εκτελεί περισσότερες πτήσεις προς τη Νότια Ευρώπη που έχει πληγεί λιγότερο από την ηφαιστειακή τέφρα. Ο αερομεταφορέας πάντως, ματαίωσε χθες, το σύνολο των δρομολογίων προς τη Βόρεια Ευρώπη, ενώ με προβλήματα πραγματοποιήθηκαν οι πτήσεις προς Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία, Ιταλία, Βέλγιο, Ολλανδία, Αυστρία, Βουλγαρία και Ρουμανία.

Την ίδια στιγμή, το κόστος των δύο εταιρειών σε αποζημιώσεις των επιβατών τους που αφορούν παροχή γευμάτων ή δωρεάν διαμονή σε ξενοδοχεία, αγγίζει τις 100.000 ευρώ έκαστη ανά ημέρα.

Τα προβλήματα που προκαλεί η έκρηξη του ηφαιστείου στους αερομεταφορείς αντανακλώνται τόσο στην τιμή του πετρελαίου, του οποίου η ζήτηση έχει υποχωρήσει τις τελευταίες μέρες, όσο και στην τιμή της μετοχής των εταιρειών.

Είναι ενδεικτικό ότι η μετοχή της Aegean “έκλεισε” χθες με απώλειες 7,67%, η οποία, αν διατηρήσει την πτωτική της πορεία, θα καταγράψει τις μεγαλύτερες ζημιές από την αρχή του 2010. Αντίστοιχα, οι μετοχές των Air France-KLM και British Airways υποχώρησαν χθες κατά 2,9% και 1,40%, αντιστοίχως.

Παράλληλα, 313 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, ενώ το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (Airports Council International) εκτιμά ότι το κόστος για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια άγγιξε τα 136 εκατ. ευρώ.

Ανοίγουν σταδιακά τα αεροδρόμια...

Όπως αποφάσισε χθες το απόγευμα η Ευρωπαϊκή Ένωση, κατόπιν τηλεδιάσκεψης των Ευρωπαίων υπουργών Μεταφορών, από σήμερα στις εννέα το πρωί ώρα Ελλάδας η αεροπορική κίνηση θα αποκαθίσταται σταδιακά. Για τον σκοπό αυτό οι αιθέρες χωρίζονται σε τρεις ζώνες:

- Στην πρώτη, όπου ο ηφαιστειακός καπνός είναι πυκνός, απαγορεύεται κάθε πτητικό έργο.

- Στη δεύτερη, όπου η ηφαιστειακή σκόνη δεν εμποδίζει την εκτέλεση δρομολογίων, σταδιακά ξεκινάει η επαναλειτουργία των αεροδρομίων. Στην περίπτωση αυτή, κάθε κράτος-μέλος, αξιολογώντας τα μετερεολογικά δεδομένα, που παρέχονται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την ασφάλεια της αεροπλοΐας Eurocontrol, θα αποφασίζει την επανεκτέλεση δρομολογίων.

- Στην τρίτη ζώνη δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στο πτητικό έργο.

...για να ξανακλείσουν;

Όπως έγινε γνωστό στο πλαίσιο της χθεσινής τηλεδιάσκεψης, δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί πότε η αεροπορική κυκλοφορία θα αποκατασταθεί πλήρως, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα “χωρίς προηγούμενο φυσικό φαινόμενο”.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με εκτιμήσεις Ισλανδών ηφαιστειολόγων, το ““Eyjafjallajoekull” ενδέχεται να “ξυπνήσει” το γειτονικό ηφαίστειο “Katla”, του οποίου, κατά το τελευταίο διήμερο, η δραστηριότητα έχει αυξηθεί κατά 200%.

Εάν τα απαισιόδοξα αυτά σενάρια επιβεβαιωθούν, τότε το οικονομικό πλήγμα στις διεθνείς αερομεταφορές θα είναι ανυπολόγιστο.

Ολιγωρία

Για ολιγωρία κατηγόρησε την Ευρωπαϊκή Ένωση, ως προς την κατάρτιση σχεδίου δράσης, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι “απαιτήθηκαν τέσσερις ημέρες για να διοργανωθεί η τηλεδιάσκεψη των Ευρωπαίων υπουργών Μεταφορών".

Ερωτηθείς πάντως, σχετικά ο επικεφαλής του Eurocontrol, επεσήμανε ότι τόσος χρόνος απαιτήθηκε προκειμένου να διαμορφωθεί ακριβής εικόνα για το φαινόμενο.

Ιδιαίτερα ερωτήματα προκαλούν και οι δηλώσεις του Γενικού Διευθυντή του τμήματος Κινητικότητας και Μεταφορών της Κομισιόν, Matthias Ruete, στην Wall Street Journal, σχετικά με την επιστημονικότητα των κριτηρίων που εφαρμόζονται για να αποφασισθεί η απαγόρευση των πτήσεων.

Όπως αναφέρει, η επιστημονική μέθοδος που χρησιμοποιείται, στηρίζεται σε ορισμένες υποθέσεις, όπου δεν υπάρχουν ξεκάθαρες επιστημονικές αποδείξεις, ενώ δεν είναι σαφές πότε το ηφαιστειακό νέφος δημιουργεί προβλήματα στις μηχανές των αεροσκαφών.

Κατά τον ίδιο, τα αεροπλάνα που χρησιμοποιήθηκαν για την διεξαγωγή πειραματικών πτήσεων δεν παρουσίασαν κανένα πρόβλημα λόγω του καπνού.

πηγή: capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails